Assalammualaikum semua...
Bercerita mengenai "nilai-nilai murni'... rasanyer kt tv setiap hari ada iklan mengenainyer. kt skolah diajar akan tata tertibnyer, kebaikan... mengapa perlunyer nilai-nilai murni dlm kehidupan. sejak kecil pun kiter dh diasuh ibubapa tentang perkara2 mengenai nilai2 murni ni. tapi.....
Malas nk cerita nk mengumpat, tp ambik la sebagai ikhtibar dan perbaiki la diri kiter jika benar ada salahnyer...
Nk dijadikan citer, kiter pergi ke pejabat pos nk wat courier PosLaju, bayar bil2 setempat ngan beli setem ckit. masuk pejabat pos macam biasa la ambik no giliran tp ari ni punyer la ramai org... mungkin sebab cuti Aidiladha yg panjang. puas gak menunggu utk sampai ke giliran kiter... bila tiba giliran kiter dapat pulak pd seorang kakak yg bertugas. tengok reaksi muka mcm "bad mood". mungkin letih kot, ramai yg menyerbu pejabat pos ari ni.
Bila tiba di kaunter pembayaran, kiter senyum la dan hulurkan 'assalammualaikum...' - 'errmmm... waalaikumsalam.' jawabnyer macam acuh tk acuh jer. kiter hulurkan beg courier PosLaju dan bil2 setempat, ok la settle dah bayaran semua. pastu kiter cakap la, "kak, nk setem 60 sen 5 keping..." (sebenarnyer setem tu bukan utk kiter, ada org yg kirim minta tolong belikan...) tengah menunggu tu dengar la dia mengoyakkan setem yg kiter minta, pastu terdengar la jugak..."tadi tk nk cakap skali", akak tu merungut perlahan. walaupun perlahan kiter dengar tau... kiter wat tk tahu jer la, malas nk ambik kisah.
Selepas setem bertukar tangan... kiter tanya la, 'berapa, kak...' ada ke sebagai pegawai perkhidmatan pelanggan, dia boleh jawab... "sekeping 60 sen, kira la klu ambik 5 keping... semua 3 rengget la..." kiter ngan sepontan menjawab sebab terasa marah gak dibuat camtu. dh la menunggu giliran punyer lama, "ooo... K la kak, ni duitnyer, aiii nk beli setem pun nk kena marah gak ker... Assalammualaikum kak..." terus jer kiter berlalu keluar dr pejabat pos yg sesak tu.
Mungkin silap kiter sebab buat satu persatu, tapi niat sebenar tk nk bagi kakak tu 'confiuse' dengan banyaknyer transaksi. Tapi jangan la menunjukkan kemarahan awak tu pd para pelanggan. Mana sikap2 nilai-nilai murni, yg selalu dlm tv tu "budi bahasa budaya kita..."
Apasal yer, klu ada cuti umum/public holiday yg panjang ckit, hari pertama pegawai perkhidmatan pelanggan di mana2 institusi akan 'moody'. tahu la hari pertama selepas cuti panjang, orang ramai akan menyerbu mana2 kuanter anda. be profesional la... klu rasa nk cuti panjang sangat, benti la kerja... boleh cuti lama mana u alls nak. hihihi...
FYI, kiter dulu pun customer service executive kt perbankan. handle atm machine 2 lokasi lagi... terkejar2 ke sana sini bila mesin atm bermasalah. tk de pun nk moody2. ni prinsip kiter masa kerja ~ kerja adalah satu ibadah, kerja seikhlas hati, jaga hati pelanggan walaupun pelanggan tu banyak 'songeh..., layan pelanggan dengan mesra dan ramah, tangani masalah pelanggan dengan penuh dedikasi dan pelanggan is no 1 andalways right. that's why... bila time2 chinese new year dan hari raya, kiter antara staff yg bnyk dpt ang pow... tp ingat, jangan mengharapkn balasan dengan kebaikkan kiter. jika dpt sesuatu itu namanyer rezeki... hihihi.
Apakah ciri-ciri bagi nilai-nilai murni... fikir fikir kan yer...
◕‿◕✿ Terima kasih singgah baca. Kalau senang datang la lagi yer... ◕‿◕✿
◕‿◕✿ Terima kasih singgah baca. Kalau senang datang la lagi yer... ◕‿◕✿
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Tk nk komen ape2 ker...